Подзаглавието на темата не е точно - в сътвореното от г-н Араня няма нищо индианско.
Не случайно някой беше казал, че дон Хуан живее в библиотеката на Калифорнийския университет.
Карлос Араня, станал известен под псевдонима Кастанеда е писател. Белетрист. Автор на романи. безспорно е бил много интелигентен и ерудиран човек, познаващ философската и окултна книжнина. И с несъмнен талант на компилатор - омешал е най-различни източни и западни школи, което очевидно впечатлява много хора.
Съвсем честно, още като зачетох първата книга, усетих тази мешавица и се учудих. Бързо разбрах, че в това няма традиция (нито индианска, нито някаква друга) и чак след доста години прочетох, че и други хора са видяли мешавицата и тъй като са по-учени (а и по-умни) от мен даже са разбрали какви са нейните корени, т.е. откъде г-н Араня е събирал частите на своята т. нар. система.
Има различни книги, които разобличават Кастанеда - от най-различна гледна точка, вкл. на хора, които са се "опарили" като негови ученици (т.е. които са му засекли измамите). В книгите на Ричард де Мил най-пълно се посочва откъде е събирал учението си. Всички техники, които той описва, са заимствани от различни други системи.
Мен Кастанеда ме в печатли с таланта си на манипулатор и гениален бизнесмен. Да измислиш нещо, да замаеш сума ти хора по цял свят, да станеш знаменит... не всеки го може.
Разбира се номерата му са засечени, започват да го изобличават, тиражите му при последните книги значително намаляват... Минава му модата. дори при разговори с чужденци са се учудвали, че у нас още е популярен и още някой му обръща внимание.
Между другото, Майкъл Харнър, чиято система оз се опитвам да следвам (покрай другото) е познавал много добре Карлос и се изказва доста положително за него, което ме учудва - но всеки си има мнение.
Барбара Майерхоф, състудентка и приятелка на Карлос, открито заявява, че в книгите на Карлос вижда много от своите разкази, но също не му се сърди - поне от това което е писала и казала за него в различни интервюта не личи да му се сърди. Работата е там, че Барбара Майерхов като антроположка е прекарала доста години в Мексико, контактувайки с истински шамани от племето уичол. Била е свидетел и участник в техните ритуали, вкл. в пейотистките. И е разказвала тези неща на Карлос. Очевидно доста от тези разкази са му послужили за неговите романи. Напр. смята се, че един съвсем реален уичолски шаман - дон Рамон Медина Силва е послужил за първообраз на дон Хуан. Разбира се Рамон Медина Силва говори доста по-различни неща...
Въобще мистериите около Кастанеда са много и макар че доста са разгадани и изобличени, не всичко е ясно.
Лично за мен този човек е подчертано вреден и определено си е черен. Видял съм с очите си разрушителното му въздействие върху няколко мои познати, неколцина от които успяха да се "измъкнат", но двама не успяха и... ами откачиха съвсем...
Така че аз съм голям противник на Кастанеда и който ме е засичал по други форуми знае, че винаги имам рязко негативно отношение към него.
Що се отнася до аяуаската... това е стара традиция. Лианата Banisteriopsis caapi от която се вари аяуаска (или яге) е интересно растение. Още по-интересно е, че веществата в лианата са пасивни и могат да се усвоят в организама единствено чрез едно друго растение - чакруна, което част от отварата. Или беше обратното - все не мога да го запомня, но и не ми трубва - нямама намерение да ставам аяуаскеро.
Как са открили индианците, че именно тези две растения (и никои други) си взаимодействат по този начин от няколко десетки хилядите вида растения в Амазонията е непонятно...
Има различни видове аяуаска според целите на церемонията - за пророкуване, за лечение или за война... различните видове се постигат чрез добавяне на други растения и разлики в процеса на приготвяне.
Индианците от Амазанията използват и други ентеогени - някои се смъркат през дълга тръстикова цев, но най-разпространеното наред с аяуаската (или яге) е отвара от тютюн, която дори твърдят, че има по-силни ефекти.
Употребата на аяуаска е свещена церемония, която според ме е уместна само в съответната среда - в джунглите.
По Европа (а през последните години и у нас) са плъзнали разни "щамани", които провеждата аяуаска церемонии. Това според мен е пълна порнография - няколко десетки души (дои 70-100) се събират и си плащат, за да повръщат...
Традиционните аяуаска церемонии се провеждат в тесен кръг, така че шамана да контролира и следи всеки от участниците и да му помага, да го наставлява. Церемониите винаги имат цел - за лечение или разрешаване на конкретен проблем, а не както ги прават в Европа от любопитство или "айде да се надрусаме", което е отвратително.
Бях превел изказването на един амазонски индианец (междувпрочем един от последните ловци на глави) от племето хиваро (шуар) за аяуаската и какво е нейното значение, но не мога да го открия, макар че го бях качвал някъде...