Автор Тема: Какво е това "шаманизъм"  (Прочетена 41546 пъти)

Неактивен myself

  • Админ - Серсем
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1340
  • Total likes: 17
  • Karma: +52/-0
    • Профил
Какво е това "шаманизъм"
« -: 24 Ноември 2013 09:27:50, Неделя »
Първоначалната идея за тази секция беше да дам насока за размисъл, какво е това шаманизъм. В края на краищата, реших първоначално да представя по-общ преглед какво е представлявал шаманизмът - в зората на времето и сега, а впоследствие да използвам бележките с върху северните традиции плюс свои лични впечатления.

 "Шаманизъм е начин на познание, а не на вяра. Товазнание не може да дойде от мен или от някой друг в тази реалност. За да се получи това знание, включително и за реалността на духовете, е необходимо да се направи стъпка в шаманската реалност и знанията да бъдат придобити чрез собствения опит. "
 (Michael Harner, основател и президент на FSS)


 От шаманизма са произлезли всички религиозни изкуства имагически науки. Шаманските традиции се практикуват все още във всички южни континенти - Австралия, Африка и Южна Америка. Среща се предимно в ловуващите общества, но се запазва също и в полууседналия селски живот, където приема повече характера на вещерството.
 Две заключения могат да се направят от едно изследване на оцелелите шамански култури и от сведенията за онези, които вече са изчезнали. Първо, въпреки огромната географска изолация между шаманските култури, те използват един и същи методи. Второ, шаманското знание е това, което съвременните магьосници се стремят да преоткрият. Основните принципи на магията, подобно основните принципи на науката, не се променят, но могат да се загубят. Шаманизмът представлява една много пълна магическа технология, която резюмира всички окултни теми. Ако човечеството иска по-скоро да разбере себе си, отколкото да се унищожи, то сега изпитва по-голяма нужда от тези способности, отколкото по всяко друго време от първия еон насам.

 Шаманизмът веднъж вече е направлявал човешките общества и ги е поддържал в равновесие с околната им среда за хиляди години. Целият окултизъм е един опит да се възстанови тази изгубена мъдрост. Шаманската сила не може да се натрупа постепенно, както при някоя друга технология. Един шаман би бил щастлив, ако неговите чираци направят някакъв прогрес отвъд собствените му постижения. Шаманските сили са толкова трудни за овладяване, че една традиция изисква постоянен приток на таланти, просто за да се предпази от израждане. Поради тази причина шаманите обикновено описват своята традиция като отклонила се от миналите величия. Само един необичаен, изключителен практик може да възстанови някои от по-легендарните умения.

 Най-същественото за шаманизма е възприемането на един отвъден свят или поредица от отвъдни светове. Този тип астрално или етерично измерение, съдържащо различни сили и същества, позволява причиняването на реални въздействия върху този свят. Душата на шамана пътува в това измерение по време на екстатично или предизвикано от опиати трансово състояние. Пътуването може да се предприеме с гадателска цел, за лекуване на болест, за нанасяне на удар срещу врагове или за намиране на ловни животни. Бъдещите шамани могат да бъдат предопределени за шаманското обучение или да бъдат доведени до него от някоя сила, присъстваща в шаманската култура. Посвещението изисква едно пътешествие в отвъдния свят, срещане с духове и преживяване на смърт - прераждане. В преживяването на смърт-прераждане кандидатът има видението, че тялото му е разкъсано, най-често от фантастични същества или животински духове, и после възстановено. Новото тяло неизменно съдържа една допълнителна част, често описвана като допълнителна кост или вмъкване на магически кварцови камъни, или понякога животински дух. Това преживяване нагледно символизира местонахождението на етеричното силово поле в тялото или прибавянето на различни допълнителни сили към него. В повечето шамански системи тази етерична сила се излъчва за магии с къс обсег през областта на пъпа, макар че би могла да се изстреля през очите или ръцете. Тя е идентична с Ци или Кундалини или аурата.

 Шаманската традиция показва пълен асортимент от магически теми. Екзорсизъм и лекуване са главните умения, споделяни с обществото, и обикновено се предприемат в транс или екстатични състояния, по време на които се прави едно пътуване в отвъдния свят, за да се потърси лек. Някои шамани развиват огромен физиологически контрол, с което устояват на крайна топлина, студ и болка. Ходенето върху жарава, в което изгарянето на плътта е неизбежно се предотвратява магически, е най-обикновена характерна черта за тази традиция и се среща по цял свят. Срещата със света на духовете е най-обширна и включва различни духове на природата, животински и растителни същества, сервитори, сенките на мъртвите, сексуални същества като инкуби и сукуби, обикновено и един рогат бог - дори и в земи, където няма рогати животни. Излизането в отвъдния свят се прави през опасно затръшващи се врати, подобни на съвременната концепция за Бездната. Сънят, също както и трансът, са важни методи за постигане на достъп до отвъдния свят. Шаманските иструменти са най-разнообразни, но обикновено включват приспособление за вдигане на шум, такова като тъпан или дрънкала от змийски кости, за призоваване на духове и предизвикване на транс, също и различни силни предмети, най-често кварцови кристали. Необикновените традиции на шаманизма са първоизвора на всички окултни системи и към шаманизма трябва да се обърнем, ако искаме да съберем парчетата на магията - най-древната човешка
 наука, и да ги използваме отново.

 Някога шаманите  са били едновременно лечители, свещеници, обществени закрилници и мистици. Били са смятани за луди и често са били обект на преследвания. В момента се радват на огромна популярност сред някои субкултурни групи и на изследователския интерес на антрополозите, а мненията за тях са крайно противоречиви. Оказва се, че колкото хора има, толкова и възгледи за тях. 

 Думата шаман идва от езика на евенките и първоначално се използвала, за да обозначава религиозните жреци в региона. В началото на 20 век започва да се използва за много голям брой от лечители в Северна Америка, докато последователите на Ню ейдж културата наричат шамани хората, които могат да установяват връзка с духове. Смята се, че душата на шаманите може да напуска тялото им и да пътува до други части на космоса - небесния и  подземния свят. Тази способност се среща само сред шаманите в определени части на света.
 
 По-широкото определение на понятието шаман би трябвало да включва всеки човек, който може да управлява трансовите си състояния, без това непременно да включва духовно пътуване. В този смисъл, шаманите са доста по-различни от всеки друг вид духовен посредник, който е обладан и управляван от духовете, които са го избрали и които после трябва да бъдат прогонени. Дори когато шаманът влиза в състояние на транс, над което има контрол, той няма пълна власт на духовете. Дейността на шаманите носи много голям риск и постоянна опасност от психическо заболяване или от смърт. Шаманът не може да съществува изолирано от своята общност и култура.
Мога да ви кажа истини, не мога да ви дам разбиране.
Това, което не ме убива, по-добре да бяга дяволски бързо.

Неактивен myself

  • Админ - Серсем
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1340
  • Total likes: 17
  • Karma: +52/-0
    • Профил
Какво е това "шаманизъм"
« Отговор #1 -: 24 Ноември 2013 09:43:24, Неделя »
Анимистичната митология на сибирските шамани, която е пълна с много различни духове, епредпоставка за това да се установи вярването за наличието на духове помощници.Две неща следват от анимизма като възглед за света: идеологията на тотемизма и идеята за духовете помощници. Мирча Елиаде изтъква ключовата роля на духовете помощници, които понякога се превръщат в алтер его (второто аз) на шамана. Това намира израз в способността на шаманите да се превръщат в животното, което е източник на тяхната духовна мощ.

 Има два основни типа духове водачи. Има духове, които се намират под властта на шамана и играят  ролята на негови родственици. Има обаче пазители и закрилници, които се появяват, когато шаманът ги призове за помощ. Това могат
 да бъдат както по- второстепенни божества, така и духове на покойни шамани. Те са духовни същности, които имат свое собствено съществуване и които не са под властта и контрола на шамана. Сибирските шамани имат за помощници животни като мечката, вълкът, гъската, орела или бухала. Якутските шамани смятат за свои най-големи помощници бика, орела и мечките, а за тях вълците и кучетата са помощници на по-нисшите шамани.

 За сибирските шамани са правени многобройни изследвания. Който иска повече информация специално за тях - интернет е пълен. Тук само съм щрихирала акцентите.
Мога да ви кажа истини, не мога да ви дам разбиране.
Това, което не ме убива, по-добре да бяга дяволски бързо.

Неактивен LyLyth

  • Newbie
  • Hero Member
  • *
  • Публикации: 4515
  • Total likes: 0
  • Karma: +0/-0
    • Профил
Какво е това "шаманизъм"
« Отговор #2 -: 24 Ноември 2013 09:43:33, Неделя »
kiss
"Светът се върти по друг начин, когато огънят обикне водата." - Е. Шафак

Неактивен myself

  • Админ - Серсем
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1340
  • Total likes: 17
  • Karma: +52/-0
    • Профил
Какво е това "шаманизъм"
« Отговор #3 -: 24 Ноември 2013 09:47:00, Неделя »
Кенин -Лопсан, който е един от най-изтъкнатите експерти на туванските шамани, разграничава пет категории шамани, тръгвайки от туванското вярване, че само хора, които имат наследствени заложби за това, могат да станат шамани. Той ги разделя на пет типа в зависимост от първоизточника на тяхната сила:

 1. Шамани, които са преки наследници на шамани. Те викатдуховете на своите предци  преди да извършат своите ритуали.

 2. Шамани, които произлизат от земните и воднитедухове( на тувански -cher sug öazinden hamnaan hamnar). Тази група шамани черпят сили от духовете-стопани на земята и водата. 

 3. Третата група произхождат от небето. Тяхното име билоtengri boo (небесни шамани). Те имат връзка с дъгата. От нея черпят енергия или разчитат знаци, от които се ръководели за своите ритуали. В своите песни те споменават различни природни явления като гръмотевици, бури. Още по-интересно е вярването им, че човек, ударен от гръм, се превръщал в шаман с мощни шамански способности. 

 4. Шаманите, които произлизат от зли духове, коитосе наричат албис (albistan hamnaan hamnar). Тези зли духове, които могат да се появяват както като мъже, така и като жени, открадват душата на  бъдещия шаман, който се разболява сериозно (например от епилепсия или някакво тежко психическо разтройство). Когато той или тя се излекува, подобен шаман бива наричан безполов шаман. Тази категория шамани включва някои от най- могъщите шамани. 

 5. Последната категория шамани същочерпи своята мощ от зли духове, които се наричат "аза". Този вид шамани винаги извикват духовете помощници, за да се преборят с болестите(духовете на болестите). Смята се, че борбата с болестите е
 най-важната роля на тези шамани. По време на транса душата се движи, плува като риба в подземните води, в света на мъртвите, като птица се издига до божествения свят в небесата, докато приемайки образа на северен елен или бик се
 бори с духове-помощници на другите шамани  на земята.
Мога да ви кажа истини, не мога да ви дам разбиране.
Това, което не ме убива, по-добре да бяга дяволски бързо.

Неактивен myself

  • Админ - Серсем
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1340
  • Total likes: 17
  • Karma: +52/-0
    • Профил
Какво е това "шаманизъм"
« Отговор #4 -: 24 Ноември 2013 09:49:13, Неделя »
Според вярванията на траките, само избраните могат да практикуват шаманизма. Обикновено по време на пубертета
 те изпитват характерните белези на т.нар.”шаманска болест”, “пеенето насън”.

 Шаманите се смятали за последователи на Орфей – образецът на тракийския шаманизъм. Боговете показвали на дадения човек, че е избран чрез падане на гръм и мълния около него или върху негов фетиш. Когато усети повика на боговете кандидатът обикновено се уединява, отделя се от колектива към който принадлежи за да може да “преболедува”.

 Така започва т.нар. шаманска инициация. Отделени в гората или затворени в планински пещери кандидатите изживяват своята “ритуална смърт”. Целият процес се смята за разчленяване, като младежът дори усеща болките от разкъсването на неговото тяло. Костите биват очистени от плътта му, тъй като те символизират неговото ново раждане. Костите се смятали за най-трайната и сакрална част на човека, която съдържа неговата душа.

 Характерна за траките била и “играта на обесване” – извършва се по време на пир и участниците се определят чрез жребий. Тази играта на траките представлявала инициационен ритуал, в който смъртта се възприемала като преход, пътуване в другия свят, за да се придобие свещено знание. Ритуалната смърт на инициирания често се превежда и като смяна на пола.

 Катабазис е инициационно изпитание, при което кандидатът трябва да съумее да прекоси долната земя, границата между двата свята. Реката е символ на препятствие, но често символизира и самия път – по нея може да се стигне в отвъдното. Орлицата-майка  взима душата на шамана и я носи в долния свят по време на инициация, тя разкъсва тялото му на парчета, а след това го възстановява.

 Ето ви една статия на д-р Владимир Христов, от която да добиете впечатления за уменията на жреците (колобърите) на Тангра: http://www.parallelreality-bg.com/statii/zagadki/takiiskobalgarski/226-2011-01-31-02-10-01.html

 Какво е старобългарската дума "ОРЕНДА" и защо се смята за "най-мощна"...вижте тук: http://forum.xnetbg.net/?topic=8925.0
Мога да ви кажа истини, не мога да ви дам разбиране.
Това, което не ме убива, по-добре да бяга дяволски бързо.

Неактивен myself

  • Админ - Серсем
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1340
  • Total likes: 17
  • Karma: +52/-0
    • Профил
Какво е това "шаманизъм"
« Отговор #5 -: 24 Ноември 2013 10:31:59, Неделя »
Тъй като в нашия Бг-бит думичката "шаман", "шаманизъм" навлезе чрез американските филми за индианци, няма да е честно, ако не вметна кратък анализ и за техните вярвания и шамански техники.

 Най-древната мезоамериканска култура е културата на олмеките. Първите данни за живота им са от около 2000 год. пр. Хр. Те се установяват край Мексиканския залив по протежението на Атлантическото крайбрежие и от около 1500 год. пр. Хр. създават свои селища, обединени около полулегендарния Тамоанчан (в района на днешния щат Веракрус). Олмеките почитали ягуара като древен прародител. Според собствения им генеалогичен мит те произлизат от баща божествен ягуар и земна майка. На по-късен етап на олмекската култура се утвърждава култ към божество на царевицата.

 Определени култови места, обикновено пещери, са предназначени за ритуално превръщане на човека в ягуар - тези трансформации очевидно се разбират като двупосочни, като се има предвид генеалогичният мит например. Пещерата и пастта на ягуара носят една и съща или най-малкото сходна символика – тази на пораждащо лоно, на утроба в сърцевината на земята, която е автентичното място на присъствие на „небесното“ в земното. Две типични фигури (на седнал и на изправен шаман) показват представите за такава трансформация. В случая става дума за инициационен ритуал на шаманите, които „проправят мост“ между земното и небесното. Шаманските ритуали включват ритуални танци и песни. Шаманите използват и прах от халюциногенно растение, вдишван през носа (предназначението на подобен род процедури е да „скъсят“ пътя между земното и небесното).

 Синтезиран израз на митологичните представи на олмеките е стела-глифика (датирана от периода 900-500 г. пр. Хр.), върху която е изобразено претворяването на света. Каменното дърво на живота се преражда в облика на бог на царевицата (на маиса), а това може да се тълкува като „пренареждане“ на творението.Тъй като американският континент се заселва постепенно презпровлака, свързващ Сибир с Аляска преди да се оформи Беринговият проток, и този процес е започнал вероятно около 50 000 г. пр. Хр., то антропологичната идентичност на коренните жители на Америка с палеосибиряните може да се смята за доказана. Ясно е също, че определяща характеристика на религиозността на коренните жители е шаманизмът, а сибирският шаманизъм е източникът на различните форми на шаманизъм. Олмеките първи издигат в американските земи стъпаловидни пирамиди, а те стават характерни и за развилите се след това мезоамерикански култури. Мезоамериканските пирамиди са сравнявани по мащабите и конструкцията
 си с тези на египтяните. Сравнявани са и със зикуратите на Вавилон.
Мога да ви кажа истини, не мога да ви дам разбиране.
Това, което не ме убива, по-добре да бяга дяволски бързо.

Неактивен Aton

Какво е това "шаманизъм"
« Отговор #6 -: 25 Ноември 2013 01:51:04, Понеделник »
Интересно.....Най-добрия лечител в света в момента / според мен/ е шаман...
Най-същественото е невидимо за очите...

Неактивен myself

  • Админ - Серсем
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1340
  • Total likes: 17
  • Karma: +52/-0
    • Профил
Какво е това "шаманизъм"
« Отговор #7 -: 25 Ноември 2013 18:44:30, Понеделник »
Мноо градивен ...коментар.

 Не зная кога ще имам времето, да продължа с другите неща за секцията, които съм предвидила. А може и изобщо да не продължа. Дори не съм споменала Северните традиции...Поживем, увидем.
Мога да ви кажа истини, не мога да ви дам разбиране.
Това, което не ме убива, по-добре да бяга дяволски бързо.

Неактивен LyLyth

  • Newbie
  • Hero Member
  • *
  • Публикации: 4515
  • Total likes: 0
  • Karma: +0/-0
    • Профил
Какво е това "шаманизъм"
« Отговор #8 -: 25 Ноември 2013 18:50:11, Понеделник »
Ще се радвам, ако продължиш да споделяш. Тази техника с гърленото дишане я пробвах днес и е невероятна - по-малко от 5 мин, а с барабана беше просто...  smile
"Светът се върти по друг начин, когато огънят обикне водата." - Е. Шафак

Неактивен Blackwolf

  • Global Moderator
  • Jr. Member
  • *****
  • Публикации: 96
  • Total likes: 7
  • Karma: +17/-0
    • Профил
    • http://ulfrden.blogspot.com/
Какво е това "шаманизъм"
« Отговор #9 -: 5 Май 2014 22:39:29, Понеделник »
В литературата нерядко терминът "щаман" и "шаманизъм" се използват неправомерно, като религиозни специалисти (религиозен специалист е термин, използван в научната л-ра за всякакъв вид жреци, свещеници, монаси, лами, бонзи, заклинатели, магове, попове и пр. и пр.), които не са всъщност шамани се назовават с това име. 

 Ще започна с това, че дефинициая що е това шаманизъм не съществува. Всъщност съществуват множество дефиниции (някой беше преброил, че са над 130 !!!!!!! ),         макар че аз в една тетрадка си бях извадил едва ок. 40. 

 Т.е. почти всеки изследоветел на въпроса си дава своя дефиниция и тълкувание, без да има консенсус по въпроса за последните ок. 120 г., когато шаманизма се превръща в обект на научно изследване в края на 19 в. (Според О. Хулткранц практически всеки изследовател дава свое тълкуване на шаманизма).

 Някои изследователи правят разграничение между шаманизъм и шаманство (както разбирате, те са главно руски, защото в други страни няма такава езикова диференциация. То е като руското разделение на турци (турки) и тюрки - разлика, която се прави единствено в руския и българския.  

  
 Та каква е разликата? Сперед привълженицете на тази теза шаманизъм е самата религия, т.е. това е идеология, а шаманство е практиката, т.е. самите шамански действия. Демек шаманизма е "теоретичната" основа на шаманството. 

 Не знам каква логика има в такова разделение на "теория" и "практика", но шамънизмът е цялостен комплекс от действия и идеи и повечето учени не правят тази класификационна еквилибристика. 

 Така-а... Все пак има ли някакви признаци, общи черти, които могат да ни насочат към това какво е шаманизъм, и каво не е? 

 Могат да се посочат няколко признака (тук следвам тезата покойния В. Басилов, с който ни свързваше дългогодишна кореспонденция и когото смятам за свой ментор в тази област): 

 1. Одушествяване и одухотворяване на целия околен свят. 

 2. Всеобща взаимовръзка на съществата в този свят. 

 3. Човекът не отделя себе си от обкръжаващата го природа и от Космоса като цяло. 

 4. Космосът е достъпен за човека - за постоянни посещения. И което е основополагащо - тези посещения се правт в алтернативно състояние на съзнанието. Това е прочутия шамански транс, който според някои изследователи е основната отличителна черта на шаманизма. 

 Тук се причисляват шаманските пътувания и т.н. 

 Тук става деликатно, тъй като всички изследователи си дават свои тълкувания на състояния като транс, екстаз и пр. и пр., опитите за психологическото им диференциране не са според мен особено успешни, тъй като включват доста широк спектър от състояния, които само отстрани изглеждат сходни. М. Харнър използва определението "шаманско състояние на съзнанието", като не му дава теоретична дефиниция, но в произведенията си достатъчно подробно описва (с множество примери) какво представлява това. Пък всеки да си го тълкува както иска. 
  
 Ще вметна, че отскоро съм и ученик на Харнър, започвайки обучение по неговия метод за Core Shamanism.

 Повечето изследователи посочват, че "трансът" включва различни състояния (и с различна интензивност) - от тежка каталепсия като при шаманите на саамите, до лека еуфория, като при някои практики в Сев. Америка. 

 Разбира се, има и още отличителни белези на шаманизма, но за тях по-нататък...

 Лично аз смятат делението на шаманизъв и шаманство за напълно излишно и лишено от соснование, особено когато се касае за явление, което високо цени идеята за единство на света и силите в него.   

 Ако разгледаме религиозните практики на коренните народи в Сев. Америка, ще видим, че типично шамански практики с изпадане в трансови състояния (ШСС) и "пътуване" има при ескимосите, атабаските в Субарктика, при крий и оджибуей, при някои племена в Калифорния. 

 Някои изследователи отричат наличието на шаманизъм в Сев. Америка (като нерядко "аргументът" е, че там е не е известно понятието "шаман"   ). Както вече посочих, при част от племетана в Сев. Америка има абсолютно типични шамански практики; при други, при които уж няма "шаманизъм" (напр. лакота, чернокраки и др.) при ритуала на "тресящата се шатра" или при ювипи имаме типичните черти на шаманско пътуване... 
  
 http://eaglecircle.o.../bit/yuipi.html

 Ако разгледаме литературата по въпроса, ще видим, че повечето антрополози говорят за shamans and priesta (т.е. за шамани и жреци) при индианците, като диференцират тези две категории религиозни специалисти. Да по функции се различават ясно, но... ако разгледаме историята, ще видим че тези две функции са нерядко са се изпълнявали от една и съща личност, която в дадени случаи е действала като шаман, в други като жрец.  

Added (05.May.2014, 10:31 PM)
---------------------------------------------
умата "шаман", която се е превърнала в термин за съответния религиозен специалист, произхожда от тунгусо-манджурските езици и по-специално от евенкския. Означава "този който познава транса", но тъй като те тълкуват транса като начин на познание, може да се преведе и като "човек на знанието".
 Разбира се в различните езици на народите по света шаманите си имат съответни названия. В тюркските езици названието е кам или бакшъ; прочее от там идва и термина "камлание" (рус.), който според мен на български би трябвало да звучи като камлене
 С японските "ками" доколкото знам връзка няма и подобни етимологии ми приличат на използваните от Раковски (сещате са санскит - сам скрит и пр.). 
  
 Какво отличава шаманите от другите религиозни специалисти (този термин е общоприет в религиознанието)? 
 Това е общуването със света на духовете в алтернативно състояние на съзнанието - транс, екстаз (според Елиаде) или шаманско състояние на съзнанието (ШСС според Харнър). Лично аз предпочитам да го наричам ШСС.
 Той може да има различни форми както вече казах - от лека еуфория до тежка каталепсия. Антрополозите, които са работили със шамани обаче установяват, че в повечето случаи шаманът управлява транса и не губи връзка с това, което става около него. 
 Възможно ли е да извършваш шаманско пътуване и да следиш какво става в реалния (уж) свят? Излиза, че е възможно.
  
 По време на това ШСС шаманът пътува.
  
 Но преди да стигнем до пътуването искам да подчертая нещо. Шаманизмът има удивително сходни черти и се основава на общи принципи в Азия, Америките и Австралия (за Африка нещата са малко по-особени). Затова именно са го дефинирали като явление. Макар че в различните култури ш-ма има детайли и свързани със съответната култура особености, основанта, същността на ш-ма е практически една и съща. Именно това позволява да се говори за него обобщено. Това е позволило и на проф. М. Харнър да създаде своята концепция за същностен шаманизъм (Core shamanism). Впрочем препоръчвам на интересуващите се от явлението да прочетат неговата книга  "Пътят на шамана". Ако не друго, освен излагане ма метода му там има и добър обзор на шаманизма като явление (и литературата по въпроса), написано от квалифициран антрополог.
  
 Та пътуването. Шаманският космос обикновено има три нива - горен свят, среден и долен (е, в някои култури тези три сфери имат поднива, но това са подробности), които са свързани. В някои култури тези три нива са сварзани с общ път (въпросната Axis mundi), която често пъти е под формата на Световното дърво. Шаманът го използва в някои случаи за придвижване, макар че пътува и по друг начин - има си транспортни животни (кон, елен, тъпана, метлата като остатък в европейския фолклор  и пр. и пр.). Съобразно нуждите на камленето (нека използваме този термин) той пътува в горния или долния свят за да се срещне със съответните духове и да свърши работата си - лечение на болен, предсказание, решаване на някакъв проблем и т.н. и т.н.
  
 Как се става шаман? Е те тука има разнообразие. При повечето култури ш. не се става по желание - духовете избират човека, а не той иска да стане шаман. В повечето традиционни култури никой не иска да стане шаман доброволно, защото това е тежко бреме. Практически ш-нът се посвещава изцяло на другите. Животът му е посветен на общото благо - той трябва да е готов да се изправи срещу всяка опасност възникнала пред общността, да поема всяка болка на човек в беда, да се опита да реши всеки проблем на хората от общността - а и по принцип на всеки нуждаещ се, който помоли за помощ. Ш-ните от цял свят са практически единодушни - това е тежка съдба, бреме, което е ужасно. Затова само много и сериозно подготвен човек може да го поеме. неслучайно се е случвало даден човек години наред да не желае да откликне на "зова на духовете, докато накрая се принуждава... 
  
 Бъдещият шаман "заболява" от т.нар. шаманска болест. Ако успея, ще сканирам съответните страници от автобиографията на Черния Лос, защото там е много ярко описана тази болест. До преди 30-40 год. в науката тази болест (както впрочем и самия шамаизъм) се описваше с термини от психиатрията. Днес тезата, че ш-ма е плод на психическо отклонение има все по-малко привърженици в научния свят.
 Лично аз смятам, че застъпниците на тази теза имат проблем и трябва да се прегледат при добър лекар (или шаман). 
  
 Тази болест има различни прояви, вкл. физически проблеми и преминава когато неофита решава да приеме шаманската "повеля", т.е. "зова на духовете", както го наричат в някои култури.
  
 Трябва да кажа, че в някои култури, прим. при апачите, шаман може да се стане и по желание на човека, след съответни постове, практики и намиране на покровители.
  
 Разбира се след това, както и при шаманите, преминали болестта, започва обучението. Тук има различни културни особености. В много случаи то продължава години и е тежко, направо си е като обучението на тюлените.  В някои култури бъдещия шаман се обучава директно от духовете, без човешки учител.
  
 Но хайде стига толкова засега.
 Ето един материал по въпроса, който може би ще бъде интересен на форумците. 
 http://eaglecircle.o...on/baliksi.html

Added (05.May.2014, 10:39 PM)
---------------------------------------------
Тук може би някои неща се повтарят, но съм използвал някои неща, писани от мен преди известно време. 

 Любопитно е, че дълго време шаманизмът се разглеждал от антрополозите (и психолозите) като някакво отклонение от нормата, като психическо заболяване. В първата половина на 20 в. придобива популярност теорията за т.нар. "арктическа истерия". Тъй като шаманизмът е бил описан най-напред при някои северни народи, сред научния свят е битувало мнението, че тези народи, вследствие на тежките условия и продължаващата дълго полярна нощ хората развиват особени психически отклонения, които психиатри и психолози свързват с истеричните състояния, а пък шаманските трансови състояния много са им приличали на тези отклонения.

 Едва през втората половина на 20 в. тезата за "ненормалния шаман" постепенно започва да се изоставя, докато в наши дни май в научния свят (имам предвид антропологията) почти няма привърженици.


Неактивен theshadow

  • Админ-ДИКТАТОР
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6192
  • Total likes: 135
  • Karma: +106/-1
    • Профил
Какво е това "шаманизъм"
« Отговор #10 -: 5 Май 2014 23:18:02, Понеделник »
Quote Blackwolf ()
Повечето изследователи посочват, че "трансът" включва различни състояния (и с различна интензивност) - от тежка каталепсия като при шаманите на саамите, до лека еуфория, като при някои практики в Сев. Америка.
 
 Благодаря за материала... Изчетох го с интерес... И... Частта с каталепсията при транса ме заинтригува (предполагам професионално изкривяване- психолог съм по професия)... Как точно са я постигали? Принципно е възможна при грешно спотребяване на хипноза/автохипноза... Но не е единственият вариант... Емоционален шок... Употреба на някои вещества... Има разни варианти... Случайно да ти се намира повече информация?

 ....................

 Относно това, че някои психиатри разглеждат шаманизма през гл.т. на заболяванията... Е, аз, таковата, не съм психиатър, психолог съм, но до колкото ми се налагаше да изучавам и част от психиатрията в университета (по-точно - компендиум по психопатология) и имам едно наум...

 Ще ти дам пример... Не е много за шаманизъм, но не ми се намира друг подходящ клип под ръка... На този клип е един пророк- бай Ангел Пророка... Човекът е с психично заболяване...

 http://vbox7.com/play:9cc5679d

 За съжаление- психичните заболявания са нещо, от което никой не е застрахован... Има ги и сред религиозни, и сред магове, и сред всякакви хора ги има... Няма някакъв специален подбор и имунизирани хора- проявяват се навсякъде... И ако човек не е наясно кои признаци да следи... Може и да не ги разпознае...

 За доказателство, че може да не ги разпознае психичните заболявания... На клипа- колко хора разпознават кое е заболяването на бай Ангел Пророка? А колко хора, ако от Господарите не бяха съобщили, че бай Ангел е с психично заболяване, биха се досетили, че този човек посещава психиатър? В най-добрия за тях случай, ще го обявят за мошеник. Но тъжната истина е, че хиляди хора са му повярвали, че е Пророк и лекува.

 Предоверили са се онези, които са повярвали на бай Ангел Пророка. И това върви с цена. Не само с цената в лева за измамата за лекуването. Но с друга цена- тази на лична увреда на психиката им, тъй като са възприели увредения мироглед на човека с увредената психика и на свой ред са се себеувредили.

 Сега обратно на темата за шаманизма... Както и що се отнася до магията, имам склонност и за шаманизма да направя две графи-

 1 графа- хубави техники и традиции, които си заслужава да се спотребяват;

 2 графа - опасни техники и традиции, които е добре да си останат в историята;

 Изхождам от това, че когато въпросните техники и традиции са създавани, техните създатели са имали много по-малко информация за психиката и за устройството на Вселената, отколкото има към днешна дата. И че предпазливостта никога не е излишна...

 Blackwolf, останалото от споделената информация- за мен беше удоволствие да го прочета и се надявам на още от същото... Благодаря ти.
Познанието е само за тези, които са готови да жертват време и усилия, за да се сдобият с него.

Неактивен Blackwolf

  • Global Moderator
  • Jr. Member
  • *****
  • Публикации: 96
  • Total likes: 7
  • Karma: +17/-0
    • Профил
    • http://ulfrden.blogspot.com/
Какво е това "шаманизъм"
« Отговор #11 -: 5 Май 2014 23:39:13, Понеделник »
Каталептичните състояния са били характерни само за някои култури и вероятно не при всеки шамански сеанс (камлане). Били са известни в Скандинавия, при лапландците, при които май единствено в Европа се е запазил шаманизъм до сравнително скоро - допреди 100-ина години. Аз имам приятели антрополози, които работят сред лапландците (саамите) в Русия и Скандинавия. В Русия при тях шаманизма е прекратил традицията си, в Скандинавия уж има, но това е възстановен шаманизъм преди 20-30 год, след като и там традицията е била прекратена. Т.е. нещата не са оригинални.

 Има изследвания в САЩ на шамани през 30-те години, когато психоанализата навлиза в мода, както и изследвания с теста на Роршах. Получени са резултати, които са объркали изследователите - от една страна има сходство с резултатите на пациенти със шизофрения, от друга страна изследваните шамани са били в повечето случаи стожери на съответните общности, и всички са ги търсели за съвети, лечение, напътствия и какво ли не, както обикновено става.

 Що се отнася до двете графи... Шаманизмът е цялостна система. Според мен ваденето на някакви части, и то по субективна преценка, лишава системата от нейната ефективност.

 Дали са имали по-малко информация за устройстввото на Вселената и особено за психиката - не съм много сигурен, че е така.  wink Склонен съм да приема, че са имали (и имат) по-задълбочена информация за тези неща. tongue

Неактивен Цеци_Вихронрав

  • Обсебена
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 10106
  • Total likes: 199
  • Karma: +97/-0
    • Профил
Какво е това "шаманизъм"
« Отговор #12 -: 5 Май 2014 23:56:08, Понеделник »
Благодаря, Blackwolf! Даже вече успях да намеря и изтегля "Пътят на шамана". smile
"Кат тасманийски дявол си в устата."
 Последен

Неактивен theshadow

  • Админ-ДИКТАТОР
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6192
  • Total likes: 135
  • Karma: +106/-1
    • Профил
Какво е това "шаманизъм"
« Отговор #13 -: 6 Май 2014 00:21:08, Вторник »
Blackwolf, благодаря ти за отговора...
 
 Заинтригува ме с това-

 
Quote Blackwolf ()
Има изследвания в САЩ на шамани през 30-те години, когато психоанализата навлиза в мода, както и изследвания с теста на Роршах. Получени са резултати, които са объркали изследователите - от една страна има сходство с резултатите на пациенти със шизофрения, от друга страна изследваните шамани са били в повечето случаи стожери на съответните общности, и всички са ги търсели за съвети, лечение, напътствия и какво ли не, както обикновено става.


 Имаш ли тези изследвания? Иска ми се да ги видя... Така написано - липсва ми информация за логически обоснован извод...

 Но все пак да пробвам с предположение...

 Щом е реч за Фройд и Роршах- вероятно изследвания за психоза (към ендогенните психози се отнасят шизофрения, шизоафективно разстройство, афективни разстройства- разни такивата работи)... Да предположа, че е било изследване за това...

 Да помисля още малко- от изследванията са получени резултати, сходни на шизофрения... Има един вариант за получаване на такива резултати, каквито споменаваш-  употреба на психоактивни вещества от изследваните лица (т.е. изследваните лица вероятно ще да са нацелили F15.5 в Международния Класификатор на Болестите-10)....  Употребявали ли са такива вещества? Нямам на идея какви психоактивни вещества са по онзи край- мескалин,  някаква друга билка, алкохол или де да зная и аз...

 ...............

 Друго...
 Моля те, ако имаш по-задълбочена информация- за трансовите състояния в шаманизма- и ако желаеш да ги споделиш... Темата живо ме интересува, но не мога да си намеря сносни материали по въпроса...
Познанието е само за тези, които са готови да жертват време и усилия, за да се сдобият с него.

Неактивен myself

  • Админ - Серсем
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1340
  • Total likes: 17
  • Karma: +52/-0
    • Профил
Какво е това "шаманизъм"
« Отговор #14 -: 6 Май 2014 12:19:26, Вторник »
Blackwolf, благодаря!
 Отваряйки секция "шаманизъм", идеята ми беше да дам първоначален тласък на информацията, с постепенно обогатяване на раздела. И именно затова - благодаря за синтезираната информация и кратък анализ. Надявам се да продължиш с публикациите.
Мога да ви кажа истини, не мога да ви дам разбиране.
Това, което не ме убива, по-добре да бяга дяволски бързо.