Покажи участието

От тук може да видиш всички публикации на този потребител.


Публикации - Astaroth

Страници: 1 [2] 3 4 ... 13
16
СВОБОДНА ЗОНА / Експериментът "Вселена 25"
« -: 25 Август 2021 22:11:30, Сряда »
Експериментът "Вселена 25"

Годината е 1972. Американския етолог Джон Калхун, заедно с „Националния институт за психично здраве“ провеждат един от най-шокиращите експерименти в историята на науката – експериментът „Вселена 25“.
Идеята е проста – създава се специално проектирано пространство (резервоар с огромен капацитет) където стотици мишки ще разполагат с изобилие от храна и вода, просторно жизнено пространство, благоприятна температура и в същото време ще бъдат лишени от нападатели, болести, инфекции и всичко друго, което евентуално би попречило на оптималното разрастване на тяхната популация. Така наречения „рай на мишките“.

За начало на експеримента, Калхун поставя в резервоара четири двойки мишки които, очаквано след като опознали мястото и наличието на перфектните условия, моментално започнали да се чифтосват, съответно популацията се разраснала светкавично. Калхун нарекъл този период фаза „А“, но от момента на раждането на първите мишлета започнала фаза „В“. Това е етап на експоненциален растеж на популацията – броят на мишките се удвоявал на всеки 55 дни.

Въпреки това, след 315 дни темпът с който нараствала популацията осезаемо се забавил. Броят им се удвоявал на всеки 145 дни, а това бележи навлизане във фаза „С“.  Към този момент, в резервоара вече живеели около 600 мишки с изградена йерархия и определен социален живот, поради намаляващото жизнено пространство. Появила се нова категория гризачи, наречена „изгонените“, защото били прогонени в центъра на резервоара и често ставали жертва на агресия. Лесно били разпознавани по нахапаните опашки, раздраната и окървавена козина.  Категорията на „изгонените“ се съставлявала предимно от млади индивиди които не са намерили роля във вече изградената миша йерархия. По-големите гризачи атакували групата на "изгонените" все по-често и по-често, в резултат на което много от младите мъжки се сриват психологически - не защитавали бременните женски и малките мишлета, не се конкурирали за територия, храна и вода. Тази пасивност от страна на мъжките, докарала женските до това да станат по-нервни и агресивни и те често влизали в битки, защитавайки потомството.   

Проблема обаче бил, че тази агресия вече не била насочена само към мишките, представляващи опасност – не по-малко агресия проявявали и към децата си. Дори ги убивали и напускали своите гнезда, отказвайки да се чифтосат отново. Установена е била ниска раждаемост и в същото време висока смъртност при младите индивиди. Така започва последната фаза „D“ от съществуването на „мишия рай“ – фаза на смъртта, както я нарича Калхун.

Символът на тази фаза била появата на нова категория мишки, наречена „красивите“. Тя включвала мъжки екземпляри, които по начало не се конкурирали за територия, храна и вода, не проявявали никакво желание да се чифтосат и били склонни към пасивен начин на живот. Единственото, което интересувало групата на „красивите“ било храната и сънят и това редовно да почистват козината си, избягвайки всякакви конфликти и изпълнение на нормалните си социални роли. Името си, тази категория получила поради факта, че за разлика от останалите обитатели на резервоара, по тялото им липсвали следи от ожесточени битки, белези и разкъсана козина и демонстрирали силно изразено нарцистично поведение и егоизъм.

С течение на времето, смъртността сред младите индивиди достигнала 100%, а възпроизводството – абсолютната нула. Средната възраст на отделна мишка била 776 дни, а това е с 200 дни повече от горната граница на репродуктивната възраст. Сред застрашените екземпляри се наблюдавал хомосексуализъм, девиантно и необяснимо агресивно поведение и това при излишък на жизненоважните ресурси. Канибализмът процъфтявал едновременно с изобилието от храна и вода. На 1780-тия ден след началото експеримента умира и последния обитател на „мишия рай“. Джон Калхун повтаря експеримента още 25 пъти и резултатът всеки път е еднакъв.

Калхун не спира до тук –  той, заедно със свой колега, д-р Х. Марден, провеждат серия от експерименти във фазата на смъртта. Няколко мишки били извадени от резервоара и преместени в еднакво идеални условия, но също и в условия на минимална популация и неограничено свободно жизнено пространство. Реално за „красивите“ и самотните женски биват пресъздадени същите условия, при които първите 4 двойки мишки се размножавали експоненциално и създали социална структура. Въпреки това, „красивите“ и самотните женски не променили своето поведение - отказали да се чифтосват и да изпълняват социалните си роли и впоследствие мишките умрели от старост.

Благодарение на експеримента, Джон Калхун създал теорията за двата вида смърт.

Сложните поведенчески модели на мишките се свеждат до процесът на ухажване на женската, възпроизводство и грижа за потомството, защита на територията и малките, участие в йерархични социални групи. Нарастващата популация и намаляването на жизненото пространство, води до появата на индивиди способни само на елементарно поведение в „мишия рай“ – хранене, утоляване на жаждата, спане и грижа за себе си.
Кахул нарича именно това отхвърляне на сложните поведенчески модели „първа смърт“ или „смърт на духа“. След настъпването на „първата смърт“, физическата смърт - „втората смърт“ по терминологията на Кахул, е неизбежна и е само въпрос на време, въпреки осигурените идеални условия за живот.


Автор: Astaroth  Източници: lentata.com; iskamdaznam.com; bg.psichiatria.org

17
СВОБОДНА ЗОНА / Re: Предай нататък...
« -: 15 Август 2021 09:16:44, Неделя »
Идеята ми допада. Ще те последвам!


Цеци, инициативата не е моя... Автора, както и това от къде е взета са посочени в началото на публикацията. Обаче не това е важното, в крайна сметка... Лично за себе си започнах от днес на плажа.

18
СВОБОДНА ЗОНА / Re: Предай нататък...
« -: 15 Август 2021 06:57:02, Неделя »
Автор: Станислав Минчев, фейсбук

Искам да ви разкажа за една лична инициатива, която подхванах преди близо една година. Пък ако ви се стори добре – може да взаимствате.

Всеки ден като изляза от нас, вървейки по улицата, или в планината или където и да било, вдигам по три боклучета от земята и ги хвърлям в близкия кош/казан. Чашки от кафе, опаковки от храна, кутии цигари, бутилки и каквото ми изпадне пред очите.

Първите няколко дни се чувствах леко странно, виках си – абе не съм боклукчия да обирам на хората нещата от земята, но след още точно ден, въпросното чувство се превърна в една малка капчица гордост, че в днешния ден съм бил полезен не само на себе си, а поне малко и на обществото. Доста приятно и странно чувство, че си помогнал с нещо дори толкова дребно.

Ta, aко сметнем, че 300 от 365 дни съм вдигал по 3 боклучета от земята, това излиза, че за една година са близо 900 неща. Доста повече отколкото ако изчистя една поляна за няколко часа в инициативата „Да изчистим България за един ден“. Или както се казва в онази приказка – капка по капка – вир.

И точно онзи ден се замислих – Ами ако това стане като лавина и не само аз, а масово всеки започне да вдига по 3 боклучета от земята? Не 5, не 10, не 30 – 3 са достатъчни. Едно на ръка, че неусетно заобикалящата ни среда ще стане доста по-чиста, но и всеки ще започне да има нужда да помага повече на обществото и околните.

Не е срамно, не е мръсно, без значение какъв или каква сте.


19
По същия начин може да се направи защита на помещение, нали? Или се бъркам...  [umnik]

20
СВОБОДНА ЗОНА / Re: Бар "Таласъми, вампири и други твари"
« -: 5 Август 2021 13:33:20, Четвъртък »
Морето и небето се сливат и се получава усещане за безкрайност и свобода.

За мен лично няма по-прекрасно усещане от това... Иронията е, че не мога да плувам, но обожавам морето  [umnik] Иначе като елементи най-силно усещам водата и огъня в мене... Земята и въздуха нещо ми бягат по тъча... Въздуха всъщност не чак толкова, но земята...

21
СВОБОДНА ЗОНА / Re: Творение без творец
« -: 1 Август 2021 20:35:09, Неделя »
Все пак, аз не мога да кажа кой човек е непотребен, но светът би бил по-хубав, ако някои индивиди ги е нямало.

+1

22
МАГИЯ / Re: Транс
« -: 22 Юли 2021 00:23:36, Четвъртък »
Има си практики за напреднали при които вниманието се разпределя на повече от едно място. И самите практики стъпват на основа трансово състояние. По правило, въпросните практики са задължителна част от обучението за професията авиодиспечер, а и не само за тази професия. Намират широко приложение и в редица други направления. Иначе, права си, че на мозъка му е зададена цел, но тази цел далеч не окупира цялата му дейност и ресурси. Недей да подценяваш възможностите на клетия мозък...
Как ще успееш да измениш съзнанието си, ако мозъкът следва изпълнението на точно определена цел, която не търпи отплескване от реалността например.
Пътя към несъзнаваното минава през съзнаваното, ако ме разбираш какво се опитвам да ти кажа... Ако не ме разбираш - ще разпиша подробно на лични.
Независимо дали е създаден шаблон, най-малката грешка може да доведе до огромни последици.
Този риск съществува без значение дали е шаблон или съзнателно изпълнение.
Мисля, че няма професионалист, който да се остави на заучените си умения да го водят.
А какво прави тогава? Точно това е което правят професионалистите... Нима един лекар не прави именно това... или пък един пилот на самолет?
Всеки би трябвало да държи на безопасността си и да не подценява стихията.
И това е така, но който го е страх от мечки не ходи в гората...
 

23
МАГИЯ / Re: Транс
« -: 21 Юли 2021 23:00:58, Сряда »
Доколкото съм наясно аз, човек може да изпадне в транс, в случай че изпълнява някакви повтарящи се движения; е изключително релаксиран или умът му не е натоварен с много задачи.
Методите за изпадане в транс, както си отбелязала, Солар, са много и най-различни и варират от сравнително безопасни (всеки транс си крие рисковете и няма такова нещо като напълно безопасен транс, поне според мен) до крайно опасни. А също, че има и различни видове трансове, като най-проста класификация, макар и не научно казано, може да се даде по този начин - трансове "насочени навътре" и трансове "насочени навън".
Докато танцува, при това с огън, човек трябва да е изключително нащрек и да следи всяко свое движение, за да няма инциденти. В случай на хореографирано представления, този човек освен всичко изброено, следи и за самата хореография. Мозъкът е окупиран с толкова много задачи, че изпадане в трансово състояние не е възможно. Или поне така си мисля аз.
Така си мислиш ти... Да вземем за пример танца с огъня - както е със всяко нещо, изискващо сериозна подготовка, никой не започва от сложните и рискови движения, ами от А-то и Б-то на въпросната материя, тоест най-елементарните неща от сорта на това как правилно се държи това там както се нарича онова нещо от което излиза огъня и с времето плюс натрупания опит се надгражда към сложнотиите. Един път усвоени основите, когато хванеш нещото от което излиза огъня (тук все още не съм проверил в интернета как се казва това нещо) ти вече правиш нещата автоматично и без особено голямо осъзнато мисловно усилие в тази посока от твоя страна и причината е , че вече са изградени "шаблони" в съзнанието на човека. От тази отправна точка, защо пък да не е възможно изпадане в транс , като се използва за патерица музиката от хореографията, примерно? Като това, разбира се, не е единствения възможен начин за изпадане в транса.
Докато хореографиите обикновено представляват някакво затруднение, ново умение или ново движение, изискващо повече от артиста. Те са и подреден хаос, съпроводен с много бдителност, за да представляват някакво цяло, а не парчета разпилян пъзел. А в такова бдително състояние не съм сигурна, че може човек да достигне транс.
Хореографиите обикновено се тренират до побъркване преди реалното представление и по време на самото представление те вече не представляват нови умения/движения ами са се превърнали в споменатите по-горе "шаблони", запечатани в съзнанието на човека.
Ако говорим за импровизация, то тогава шансовете да изпаднеш в транс са по-големи, но лично според мен само ако си огромен професионалист
Мисля си, че водещ фактор за изпадане в транс са уменията на човека за това нещо, а не дали е импровизация или предварително натренирана хореография... Макар че, ако се следва логиката на написаното до тук, би следвало при натренирана хореография изпадането в транс да става една идея по-лесно от гледна точка на това, че когато е натренирана хореография, тя се е превърнала в запаметени "шаблони" и съзнанието е по-освободено. Ама знам ли...  [umnik] Ще следя темата, интересна е!

24
СВОБОДНА ЗОНА / Re: Музика - кой, какво и защо
« -: 4 Май 2021 19:22:44, Вторник »

25
Ясновидство... Мда... Обаче примера не е уместен... Бъдещето е динамично и подлежи на промяна. Поради тази причина трябва да можеш да се оправяш на момента без предварителна подготовка или патерица.

26
Монотонната работа върши същото. Разликата между двата метода е, че докато си претоварвам вниманието може и да ме заболи глава. Докато върша нещо монотонно хем ще спра вътрешният диалог или иначе казано ще си изпразня ума от всякакви мисли, хем ще свърша нещо полезно.

Съжалявам ако те разочаровам, но аз съм твърде практична.
Ей т'ва е играта!  [wizard]
И понеже не ми се отваря нова тема... След 15-ти май съм във София. Та можем да си спретнем една среща в някой парк и да си поспорим на живо по тези въпроси.
Аз съм за! Бройте ме ако се организира нещо такова...

27
И не, не си гадината. Говориш за неща, които не познаваш и не разбираш, а се опитваш да държиш като че ли всичко ти е ясно. Това по-скоро е смешно.

Никъде не отричам това със специалните места, Keysha... Това му е уловката на Кастанеда... В едното изречение говори за едно нещо, в следващото за съвсем друго, в третото за преживявания породени от въздействието на наркотиците, в четвъртото - за тотална измислица, нямаща нищо общо с предните три изречения. И всеки вижда и обвързва нещата с вече наличния си опит.

От там идват и разликите... За мен във въпросната глава се говори и за специалните места, и за търсене на подходяща поза за медитация, защото правя връзка с това как в началото търсех удобна такава и се въргалях като луд докато открия, че има всевъзможни варианти...  И мога да ти извадя и цитирам отделните изречения от книгата които ще са в подкрепа на това мое твърдение...

Мога да ти извадя отделни изречения които ще си паснат перфектно и с това как като се опитваш да достигнеш транс и не знаеш какво да правиш се втренчваш във вътрешната част на клепачите си и започват да се появяват какви ли не блещукания и цветове и главата започва да те боли, понеже се опитваш да фокусираш нещо на изключително близко разстояние и напрягаш зверски очите си...

Можем да си вадим от контекста отделни цитати и да спорим до безкрай и пак няма да стигнем до обща отправна точка, защото както става ясно - всичко зависи от интерпретацията, а тя интерпретацията си е лична и обвързана с личния наличен опит...

Не мисля, че ти си човека който да определя какво точно познавам и разбирам... Не съм и аз човека който да определя това какво познаваш и разбираш ти...

Но да речем, че съм в грешка... С удоволствие очаквам развитието на темата и твоята интерпретация на Кастанеда...

28
Астарот и си прав и не съвсем. Първата практика макар и не статична я ползвам и сега, за да си почине умът ми. Все още семейство и приятели ме питат защо предпочитам да работя в производство вместо да си клатя краката на бюро в някоя редакция или издателство. Как да им обясня, че работейки в производство, аз работя с ръцете си, монотонна работа и това ми дава възможност да медитирам и да ми почине ума или да изпадна в транс и да програмирам нещо?!?
То има и продължение...
Това, ако говорим за магия в ролята на защита или атака или друга по-сложна и сериозна цел... За ежедневието стават и за леки цели също... За сериозни неща, по-скоро се разчита на собствената сила и разум..
Иначе - да... Магията има за всеки по нещо... зависи с каква цел се практикува...

Как да им обясня, че работейки в производство, аз работя с ръцете си, монотонна работа и това ми дава възможност да медитирам и да ми почине ума или да изпадна в транс и да програмирам нещо?!?
Няма как да им обясниш... Човек с магическо съзнание ще разбере, но иначе не става. Аз за това избягвам да говоря на такива теми с хора далеч от този свят. Даже се правя на луд и го обръщам на майтап ако стане въпрос за нещо такова.

29
От цитатите се вижда, че споменатото в другата тема "търкаляне по земята" няма нищо общо с търсенето на място за медитация. За смисъла на тази техника ще пиша в някой от следващите постове.

Keysha, ако трябва да се разиска онова с търкалянето по пода, то трябва да се извади цялата глава от въпросната книга. Нямам намерението, нито пък мотивацията да го правя. Също така трябва да ти обясня неща от закритите секции, за да разбереш от къде идва разминаването между това как аз и ти гледаме на нещата, респективно магията... но и това нямам намерение и мотивация да го правя. Магьосническо его ако искаш го наречи...

По-натам във въпросната глава от книгата се обяснява как Кастанеда погрешка се втренчва във вътрешната страна на клепачите си.. И го е заболяло главата и му е станало лошо и никакъв транс не е достигнал. Само се е ядосал човека на неуспешните си опити да го достигне транса.

До тук, практиките които си споделила (конкретно първите две) са практики от началното ниво на нещата и са неща които отпадат и не се потребяват от човек с напреднало ниво понеже играят ролята на патерица, а в реалността никой няма да те чака за нищо, точно както го обсъдихме с Цеци в другата тема. Това, ако говорим за магия в ролята на защита или атака или друга по-сложна и сериозна цел... За ежедневието стават и за леки цели също... За сериозни неща, по-скоро се разчита на собствената сила и разум.. Така че, малко свий платната, моля те... Не сме в училище, че да се натягаме за оценки, понеже... или да доказваме нещо на някой...

Май, май... пак излязох гадината... >:D Ама съм си директен... без лоши намерения, разбира се! 

30
Смятам, че магията е лесна и забавна, затова не харесвам Кастанеда и останалите които се опитват да я изкарат кой знае колко сложна, обвиват я в мистерия и вместо да те научат ти сбъркват психиката.
В Кастанеда най-много ме привличат две неща - именно мистиката и обстановката която се усеща в света от книгите му... Пустинята, кактусите, жегата... Сещаш се за какво говоря... Това най-вече. Иначе е ясно - ако не се внимава с Кастанеда - сбъркана психика... А като реша, че ще уча за магията ползвам друго - този форум и книгите на един китайски доктор и учен...

Между другото - всичко на Пратчет от читанката вече е свалено на четеца и мисля да започна от днес... Забърка ме, признавам си  [wizard] 

Страници: 1 [2] 3 4 ... 13